سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق چیست 
 

امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع عادی و هوشمند ساخته شده اند.
 

درسیستم های عادی مکانی را که از نظر حریق می خواهیم حفاظت کنیم به مناطق مشخص تقسیم میکنیم تا در صورت بروزحریق بتوان محل حریق را سریعتر و راحت تر تشخیص داد. به هر کدام از این مناطق یک زون ( Zone ) گفته می شود . این عمل در سیستم های هوشمند نیز انجام می پذیرد ولی مزیتی که این سیستم ها نسبت به سیستم ها ی عادی دارند این است که این سیستم ها دارای اجزای قابل آدرس دهی هستند و علاوه براینکه می توان زونی را که در آن حریق اتفاق افتاده است تشخیص داد بلکه می توان دقیقا عنصری را که حریق را تشخیص داده معین کرد و محل دقیق حریق را مشخص نمود و خبردهنده ها یی را که مربوط به آن محل می باشد فعال نمود .


اجزای سیستم اعلام حریق


به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند :

– تجهیزات تشخیص حریق ( دتکتورها )

– تجهیزات اعلام حریق ( فلاشرها ، آژیرها و … )

– مرکز کنترل یا پانل مرکزی که وظیفه ارتباط بین دتکتورها و وسایل اعلام حریق را به عهده دارد.
 

دتكتور دود :

اين دتكتور پس از تشخيص دود در محيط سيگنال اعلام خطر را به دستگاه مركزي ارسال مي كند .
 

دتكتور فتو الكتريک : 
اين نوع دتكتور كه از اهميت زيادي برخوردار است براي مكانهائي بكار ميرود كه بيشتر مواد سوختي نگهداري ميشوند و هنگاه آتش سوزي قبل از ايجاد دود ، شعله ايجاد ميكنند و اين دتكتور به محض ايجاد شعله سيگنال اعلام خطر را ارسال ميكند .
 

دتكتور حرارت :

اين دتكتور نيز بسيار شبيه به دتكتور فتو الكتريك است با اين تفاوت بالارفتن و ايجاد حرارت سيگنال اعلام خطر را به دستگاه مركزي اعلام مي كند .
 

BEEM دتكتور:
اين دتكتور كه از تكنولژي ايجاد پرده مادون قرمز بهره ميبرد قابليت نصب در فضايي نزديك به 100 متر را داراست. اين دتكتور كه از قيمت بالائي به نسبت ديگر دتكتورها برخوردار است در دوسمت محل مورد نظر نصب ميگردد و پس از ايجاد دود اين پرده مادون قرمز قطع ميشود و در اين هنگام است كه دستگاه سيگنال اعلام خطر را ارسال ميكند . Beam Detector 50 متري نيز براي فضاهاي كوچكتر مورد استفاده قرار ميگيرد .
 

شاسی اعلام حريق : 
اين شاسي داراي يك شيشه حساس است كه به هنگام خطر افرادي كه در نزديكي آن هستند شيشه را شكسته و باعث اعلام خطر از طريق اين شاسي ميشوند .


چراغ ريموت : 
اين چراغ بيشتر شبيه به يك پليت ميباشد كه بر روي آن يك چراغ LED براي نمايش وجود دارد و بالاي درب ورودي هر آپارتمان نصب ميشود و كابل آن به آخرين دتكتور نصب شده درون واحد متصل ميشود . هنگامي كه حادثه اي درون آپارتمان رخ دهد سيگنال از دتكتور به چراغ ريموت ارسال ميشود .
 

آژير اعلام حريق : 
براي اعلام خطر در محدوده دستگاه مورد استفاده قرار ميگيرد .


وسایل خبر دهنده در سیستم اعلام حریق
 

وسایل خبر دهنده در سیستم اعلام حریق کدامند؟
1- آژیرها 2- زنگ ها 3- بوق ها 4- لامپ ها.


منظور از سیستم اعلام حریق انفرادی چیست؟
سیستم اعلام حریق انفرادی وقوع آتش را در محل آن حس کرده و در همان محل با لامپ چشمک زن و صدای آژیر اعلام می کند.
 

در مورد محل نصب دتکتور دودی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟
در مسیر جریان هوا نباشد، بایستی توجه کرد که گرد و غبار، بخارو آلودگی در دتکتور تاثیر می گذارد و باعث اعلام آژیر غیر صحیح یا مزاحم می شود و دتکتور نیاز مکرر به تمیز کردن پیدا می کند اگر این عوامل زیاد باشد باید از دتکتور حرارتی استفاده کرد.


کاربرد دتکتور حرارتی در چه مکانهایی است؟
در مکانهایی که دتکتور دودی کاربرد ندارد مانند آشپز خانه، اتاق دیگ بخار، اتاق ژنراتور و غیره....
 

انواع دتکتور های حرارتی کدامند؟
دتکتور های حرارتی دو نوع هستند
1- با درجه حرارت ثابت
2- با افزایش درجه حرارت.


سیستم اعلام حریق متعارف 
 

2 سیم یا 3 سیم؟
 
بسیاری هستند که در خصوص تعداد سیم کشی و ارتباط دیتکتورهای متعارف سؤال می کنند. 
این نکته را باید بدانیم که ماهیت سیم کشی تمام سیستم های اعلام حریق متعارف، از نوع دو سیم است. 
 
در واقع یک سیم مثبت و یک سیم منفی جهت راه اندازی هر دیتکتور، شستی دستی و آژیر اعلام حریق کفایت می کند. حال چه تعداد این تجهیزات یک عدد باشد، چه ارتباطی بین تعدادی از آن ها وجود داشته باشد، این سیم بندی دو تایی است. 
 
اما زمانی که در یک زون، چند قسمت مجزا از یکدیگر داریم (مانند یک طبقه از یک آپارتمان که بیش از یک واحد وجود داشته باشد)، این موضوع متفاوت است؛ چراکه هر قسمت مجزا در یک زون یا در واقع هر واحد مجزا در یک طبقه، باید دارای یک چراغ نمایشگر LED جهت تشخیص و شناسایی سریع تر حریق باشد. 


وجود این چراغ نمایشگر LED است که سیم کشی را صرفاً در داخل آن واحد، از دو سیم به سه سیم تغییر می دهد. 
در واقع سیم سوم، سیم فرمان دیتکتور در وضعیت حریق به چراغ نمایشگر LED درب واحد است.  
 

 6 مزیت مهم سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر
 

1- سیم کشی ساده و عدم نیاز به سیم کشی جداگانه خط آژیر

2- مشخص بودن مکان دقیق حریق و مناسب برای مناطق با حساسیت بالا

3- آلارم کاذب بسیار پایین تر

4- انعطاف بیشتر در تنظیمات

5- قابلیت سناریو نویسی

6- امکان ایجاد اینترلاک با سایر تجهیزات و تاسیسات موجود در تصرف ها

 

نصاب سیستم های اعلام حریق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


نصب سیستم های کشف و اعلام حریق کاملا مطابق با الزامات طراح.


مسئولیت انطباق هر یک از مشخصات فنی که در قرارداد به صورت شفاف ذکر شده باشد، نصاب صاحب صلاحیت است. مثلا طراح انتخاب مسیر سیم کشی را به نصاب واگذار کرده باشد.


مسئولیت های مرتبط با نصب سیستم بایستی پیش از آغاز کار نصب به صورت شفاف تعریف و توافق و مستند شود.


به صورت کلی اگر تعیین و تشخیص کاستی های طراحی از مسئولیت های نصاب نباشد، عملکرد مناسب ایجاب می کند اگر نصاب از این کاستی هایی مطلع شد  به خصوص نقص در ویژگی های ساختمان، که طراح اطلاعی ندارد آن ها را به نظر طراح، بهره بردار یا خریدار برساند.


نصاب باید اطمینان حاصل کند که تجهیزات کنترل، نمایشگرها و تغذیه برق که نیاز به توجه مداوم دارند از نقطه نظر سهولت دسترسی و تعمیر و نگهداری ایمن در محل مناسب قرار گرفته اند .


نصاب باید اطمینان حاصل کند که تجهیزات کنترل، نمایشگرها و تغذیه برق که نیاز به توجه مداوم دارند از نقطه نظر سهولت دسترسی و تعمیر و نگهداری ایمن در محل مناسب قرار گرفته اند .


به صورت کلی اگر تعیین و تشخیص کاستی های طراحی از مسئولیت های نصاب نباشد، عملکرد مناسب ایجاب می کند اگر نصاب از این کاستی هایی مطلع شد  به خصوص نقص در ویژگی های ساختمان، که طراح اطلاعی ندارد آن ها را به نظر طراح، بهره بردار یا خریدار برساند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش